اختر صفحة

فرع الطب الباطني

يهتم بتدريس أمراض الجهاز الهضمي والتنفسي والقلبي والغدد الصم واضطرابات الأيض  والحروق والأمراض النفسية والعصبية والأمراض الجلدية والعصبية وأمراض الجهاز البولي والمواضيع الأخرى التي تتعلق بالطب الباطني للمراحل الدراسية الثالثة والرابعة والخامسة والسادسة ، تأسس الفرع خلال العام الدراسي 2005-2006

Vision of medical department

As an important branch in the training of undergraduate and postgraduate  student always trying to get the most useful and update programs and syllabus according to the recent advances in the medical field . keeping in contact with advanced medical centers by internet and telemedicine .

Student role in participating in medical activities , tutorials , seminars and researches

The future plans for sharing the student in ward duties with the junior doctors

Updating textbooks , references, library  using every scientific method in practical medicine. 

Mission of department of medicine

1-prepar medical student to deal with patient through taking history and physical examination to reach diagnosis

2-training the student to get experience to discover physical signs in order to reach proper diagnosis and treatment

3-concentrate on common diseases in the area and the country the methods  of diagnosis prophylaxis and treatment especially the communicable diseases

4-education of student about human rights , medical ethics  and how to deal with patients and medical and nursing staff and preparing them to be a good communicator and leaders and team workers

OBJECTIVES

At the conclusion of the 4 years training  in Internal Medicine (3rd , 4th , 5th and 6th year ), the medical student will be able to:

1 Demonstrate knowledge of the scientific and humanistic foundations of medicine by studying the relevant aspects of common and life-threatening illnesses  affecting adults in terms of the:

 Definition ,Epidemiology , Etiology , Pathogenesis and pathophysiology

Clinical features ,Complications , Investigations required to confirm a diagnosis , Principles of prevention , Principles of management and

Prognosis

2 Demonstrate clinical skills:

  1. a) Students should be able to obtain and document both a complete and a focused medical history.

  2. b) Students should be able to perform and document both a complete and a focused physical examination

  3. c) Students should be able to interpret commonly-employed diagnostic tests.

  4. d) Students should be able to integrate the above history, physical findings and diagnostic test results into a meaningful diagnostic formulation.

  5. e) Students should be able to demonstrate therapeutic and management skills.

  6. f) Students should be able to demonstrate the technical skills necessary to perform several of the common procedures used in internal medicine

3 Communicator/Doctor-Patient Relationship

the medical student will be able to communicate effectively with patients, their families and the community

4 Collaborator in a team work

الرؤيا

كفرع رئيسي وهام في تدريب طلاب الدراسات الاولية والعليا يحاول الحصول على البرامج والمنهجيات الأكثر فائدة وتحديثاً وفقاً للتطورات الحديثة في المجال الطبي. البقاء على اتصال مع المراكز الطبية المتقدمة عن طريق الإنترنت والتعليم الالكتروني.

تفعيل دور الطالب في المشاركة في الأنشطة الطبية والدروس والندوات والبحوث

اعداد الخطط المستقبلية لمشاركة الطالب في النشاط العلمي مع الاطباء المقيمين وتحت الاشراف المباشر

تحديث الكتب والمراجع والمكتبة باستخدام كل الطرق العلمية في الطب وخاصة التعليم الالكتروني.

الرسالة

1-إعداد طالب الطب للتعامل مع المريض من خلال أخذ التاريخ والفحص البدني للوصول إلى التشخيص

2- تدريب الطالب على اكتساب الخبرة لاكتشاف العلامات البدنية من أجل الوصول إلى التشخيص والعلاج المناسب

3- التركيز على الأمراض الشائعة في المنطقة والبلد بأساليب التشخيص والوقاية والعلاج وخاصة الأمراض المعدية.

4-تعليم الطالب عن حقوق الإنسان ، أخلاقيات مهنة الطب وكيفية التعامل مع المرضى والطواقم الطبية والتمريضية وإعدادهم ليكونوا قادة ومهنيين ويعملون بروح الفريق الواحد

الأهداف

 

في ختام التدريب لمدة 4 سنوات في الطب الباطني (3 ، 4 ، 5 و 6 سنوات) ، سيتمكن الطالب من:

1 إظهار المعرفة بالأسس العلمية والإنسانية للطب من خلال دراسة الجوانب ذات الصلة بالأمراض الشائعة والمهددة للحياة والتي تؤثر على البالغين من حيث:

 الالمام بالمبادئ الئيسيه في علم الأوبئة ، المسببات ، المرضية والفيزيولوجيا المرضية

العلامات السريرية ، والمضاعفات ، والتحاليل والتداخلات المطلوبة لتأكيد التشخيص ، ومبادئ الوقاية ، ومبادئ العلاج والمتابعة

2 إظهار المهارات السريرية يجب أن يكون الطلاب قادرين على:

أ) الحصول على وتوثيق كل من التاريخ الطبي الكامل والمركّز.

ب) أداء وتوثيق كل من الفحص البدني الكامل والمركّز

ج) على تفسير الاختبارات التشخيصية الشائعة الاستخدام.

د) يجب أن يكون الطلاب قادرين على دمج التاريخ المذكور أعلاه ، والنتائج المادية ونتائج الاختبارات التشخيصية في صياغة تشخيصية ذات معنى.

ه) يجب أن يكون الطلاب قادرين على إظهار المهارات العلاجية والإدارية.

و) يجب أن يكون الطلاب قادرين على إظهار المهارات التقنية اللازمة لأداء العديد من الإجراءات والتداخلات العلاجية الشائعة المستخدمة في الطب الباطني

3 التواصل / علاقة الطبيب-المريض

سيتمكن الطالب الطبي من التواصل بشكل فعال مع المرضى وعائلاتهم والمجتمع

4 الاشتراك في العمل الجماعي مع باقي الكوادر الطبية كفريق عمل  .